Photo: Julian Baumann

MK:

Anti War Women

How women threaten the war
by Jessica Glause and Ensemble with music by Eva Jantschitsch
 

 Therese-Giehse-Halle
 World premiere
 Opening night: 31.3.2023
 1 hour 20 minutes
 German with English surtitles
 Description of sexual violence and war
 Thu-Sat: 15-45€, Sun-Wed: 10-40€, under 30: 10€
 Therese-Giehse-Halle
 World premiere
 Opening night: 31.3.2023
 1 hour 20 minutes
 German with English surtitles
 Description of sexual violence and war
 Thu-Sat: 15-45€, Sun-Wed: 10-40€, under 30: 10€

Which feminist ideas from 1915 inspire us today? — An evening as entertaining as a good music album.

In the middle of the First World War, over 1,000 delegates – including from the warring nations – met at the “Peace Palace” in The Hague for the first International Congress of Women. This was all the more courageous because the outbreak of war marked the dissolution of many emancipatory movements, with a large number of early feminists now preferring to serve on the home front. But there were also other, radical thinking, European-oriented female pacifists and women who advocated freer models of life. Many of them left their mark on Munich: the German-French writer Annette Kolb, the women’s rights activist Anita Augspurg and Munich’s first gynaecologist Hope Bridges Adam Lehmann among many others. In this sequel to her successful production Bavarian Suffragettes, director Jessica Glause once again brings archives into a fascinating dialogue with the present, piecing together fragments of memories and legacies to form an engaging necromancy. Could there have been any alternatives to the primal catastrophe of the World Wars? And which visions of feminist peace politics and a non-violent society could inspire us today?

In connection with “Anti War Women”, the performative intervention “in my hands I carry” (concept and direction: Miriam Ibrahim) can be seen at selected performances.

Part of "Female Peace Palace", a joint project between the Münchner Kammerspiele and the Monacensia im Hildebrandhaus. The project is funded by the German Federal Cultural Foundation and the Federal Government Commissioner for Culture and the Media.
  • Assistant to the Director Marion Hélène Weber
  • Stage Design Assistant Yue Ying
  • Costume Design Assistant Heloà Pizzi Mauro
  • Stage Manager Barbara Stettner
  • Prompter Sandra Petermann
  • Voice coach Claudia Sendlinger
  • Surtitles Agentur SprachSpiel - Yvonne Griesel
  • Operator Surtitles Fernanda von Sachsen Gessaphe, Melanie Müller
  • Directing Intern Ella Hengst
  • Stage Design Intern Kilian Lössel
  • Dramaturgy Intern Marie Fuchs
  • Technical Production Management Carolin Husemann
  • Artistic Production Management Angelika Koch
  • Stage Master Thomas Graml
  • Stage Machinery Michael Preusser, Stephan Preusser
  • Lighting Mirko Mayrold Neubauer, Weronika Patan, Falko Rosin
  • Make-Up Sofie Reindl, Alyssia Achille, Maxi Schwarzkopf
  • Sound Viola Drewanz, Ulrich Treutwein
  • Video Maurizio Guolo
  • Costumes Friederike Diemer, Teresa Winkelmann
  • Props Manuel Kößler, Anette Schultheiss
  • Carpentry Stefan Klodt-Bussmann, Sebastian Nebe, Josef Piechatzek
  • Metalworker Jürgen Goudenhooft, Friedrich Würzhuber
  • Decoration Anja Gebauer, Maria Hörger, Lisann Öttl
  • Scenic Painting Evi Eschenbach, Jeanette Raue, Frederic Sontag
  • Stage Sculpture Maximilian Biek, Stefanie Adler
  • Sources Bericht des Ersten Frauenfriedenskongresses in Den Haag (1915, Internationales Frauenkomitee für dauernden Frieden), Women at The Hague: The International Congress of Women and Its Results” von Jane Addams, Emily Balch, Alice Hamilton (2003, University of Illinois Press), “Erlebtes, Erschautes” von Lida Gustava Heymann und Anita Augspurg (1992, Ulrike Helmer Verlag), “Hope. Dr. Hope Bridges Adams-Lehmann - Ärztin und Visionärin. Die Biografie” von Marita Krauss (2017, Volk Verlag), "Kriegsgegner in England” von Hope Bridges Adams-Lehmann, anonym erschienene Broschüre (1915, München), Mary Church Terrell Papers (Online-Publikation, Library of Congress).
  • Light John-Philipp Schoch
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MK: Backstage

Press Reviews

„Die Damen (und Herren) auf der Bühne sind vom ersten Moment an in revolutionärer Stimmung, verbinden Slogans von heute mit Fakten von damals. (…) Was folgt, ist so etwas wie ein sinnliches und empowerndes Reenactment eben jenes Kongresses mit thematischen und musikalischen Abschweifungen, die das Ganze trotz der komplexen Themen in einen kurzweiligen Abend verwandeln. Sie werden eine gigantische rote Klitoris aufblasen, denn die Freiheit, die sie fordern, ist immer eine lustvolle. Und jede sexuelle Revolution ist auch eine politische.”

Abendzeitung München • 2.4.23

„Dass diese 80 Minuten nie langweilig oder moralinsauer werden, liegt zum einen am kernigen Spiel der Darstellerinnen und Darsteller und zum anderen an den starken Kompositionen von Eva Jantschitsch, die unter ihrem Künstlernamen Gustav bekannt ist. Ihre Musik schaut beim Punk genauso vorbei wie bei Hip-Hop und Nino de Angelos „Jenseits von Eden“. Glause zeigt zudem, wie unterschiedlich die Positionen beim Kongress waren. (…) Nur weil man etwas nicht sieht oder sehen will, bedeutet das eben nicht, dass es nicht existiert. Jubel.”

Merkur.de • 3.4.23

„Im Schnelldurchlauf exerziert das Ensemble anhand der wenigen vorhandenen Quellen durch, wie der Kongress ablief und welche Teilnehmerin welche Positionen vertrat. “The resolution is carried”, verkündet Moses Leo jedes Mal feierlich, wenn zur Abstimmung alle Hände hochgegangen sind. In 80 Minuten abzüglich der Songeinlagen entsteht so eine bemerkenswert anschauliche Geschichtsstunde.”

nachtkritik.de • 1.4.23
Female Peace Palace
Book presentation & reading Female Peace Palace
With: Jessica Glause, Hana Stojic and Volha Hapeyeva • Hosts: Anke Buettner and Olivia Ebert